Dina rättigheter - Den nya oplysnignspligt
Innan jag avslutar en affär på en produkt eller en icke-finansiell SERVICE, näringsidkaren om avtalet ingåtts utanför näringsidkarens lokaler eller på distans, ett tydligt och enkelt sätt att ge konsumenterna information om följande:
- Produkter eller tjänster viktiga egenskaper i en utsträckning som motsvarar mediet och varorna eller tjänsterna har tillhandahållits.
- Näringsidkarens identitet och den fysiska adressen där anställda är etablerad, och vilken telefon, fax och e-postadress.
- I förekommande fall, namn och den fysiska adressen för den näringsidkare som handlas på uppdrag av.
- Den fysiska adressen av näringsidkarens lokaler och, i förekommande fall, adressen till det verksamhetsställe för den näringsidkare som handlas på uppdrag av, om det skiljer sig från den adress som anges i enlighet med punkt 3 och som forbugeren kan klaga .
- Det totala priset för varor elelr tjänsterna har tillhandahållits, inklusive skatter, eller om de varor eller tjensteydelsens naturen av detta pris inte kan rimlighed beräknas i förväg, det sätt på vilket priset är beräknas, och i förekommande fall, alla ytterligare kostnader för frakt, leverans eller porto och andra kostnader eller, om dessa avgifter inte kan rimlighed beräknas i förväg, ett uttalande som kan uppstå sådana merkostnader.
- De totala utgifterna per. avvecklingsperiod där det finns tidsudbestemte avtal eller teckningsavtal, inklusive de totala månatliga utgifter betalas ett fast belopp, eller när de totala kostnaderna inte kan beräknas i förväg, information om hur priset ska beräknas.
- Eventuella kostnader för konsumenterna med hjälp av distanskommunikation för ingåendet av avtalet, om det beräknade annat än tull basräntan
- Villkor än skulle betalning, leverans, prestanda, den tidpunkt då näringsidkaren åtar sig att leverera varorna eller tillhandahålla tjänsterna har tillhandahållits, och i förekommande fall, näringsidkaren praxis för hantering av klagomål.
- Huruvida det finns en ångerrätt, och i förekommande fall, villkor, tidsbegränsning och förfaranden för att återta avses. §20, liksom den standardblankett som anges i bilaga 3 i lagen.
- När ångerrätt inte gäller, se. § 18, punkt 2 och 3, att konsumenterna inte kommer att kunna dra sig tillbaka.
- Om det är relevant, under vilka omständigheter konsumenten förlorar sin ångerrätt
- I förekommande fall måste konsumenten betala kostnaden för att skicka tillbaka varan vid utträde och för distansavtal, om inte kan vara varan till sin natur återkomst vanlig post, kostnaden för att skicka tillbaka varan.
- Till konsumenten genom uttag från ett tjensteydelsesaftale om överensstämmelse med avtalet av begäran konsument utrykkelige initieras under ångerfristen, måste betala näringsidkaren skäliga kostnader enligt §25 stycke. 1 och 2.
- Köpa Act brist regler kan gälla.
- I förekommande fall, kundservice efter försäljning stöd och villkoren för dessa, service efter försäljning och kommersiella garantier.
- Relevant Conduct och i förekommande fall, information om hur kopior av vilka kan tillhandahållas.
- I förekommande fall, hur länge eller obestämd tid eller foraftaler förlängas automatiskt, villkoren för att säga upp kontraktet.
- I förekommande fall, den minsta giltighetstid för konsumentens skyldigheter enligt avtalet.
- I förekommande fall, insättningar eller andra ekonomiska garantier, måste konsumenten betala eller ge på begäran från operatören och villkor.
- I förekommande fall, funktionalitet, inklusive tillämpliga åtgärder för digitalt innehåll tekniska skyddsåtgärder.
- Om det är relevant, bör det digitala innehållet förmåga att samverka med hårdvara och mjukvara, i henhokld vad näringsidkaren känner till eller rimlighed ha vetat.
- Om det är relevant, möjligheten för överklagande och, i förekommande fall, förfaranden för klagomål.
Har de frågor om de nya konsumentavtal, de är välkomna att kontakta.